Estlands seger och svenska sågen

Äntligen !!!!  Jag brister ut i glädje yra och åker in till sergelstorg och badar i fontänen med ett stort smile på mina läppar.
Okej, lite "over drive" kanske men fan va skönt. Satt och kollade på Estlands match mot Norge igår och såg dom hänga med i en period sen var det kört. Inte konstigt att det blir så när dom gör en sån urladdning mot Schweiz i första matchen och sen möta favoriterna Finland dagen efter. Klart de var sega och allt sånt, men lite väl stora siffror vart det kanske, visserligen så kändes det som om Esterna inte villa spela klart matchen efter halva matchen.
Men idag fick dom jubla! De besegrade Danmark och om Finnarna gör sitt jobb imorgon och vinner mot Danskarna så slipper Estland spela ödesmatch mot Ryssland eller italien för att hålla sig kvar i A-VM.
Just nu ser det ut att bli Ryssland mot Danmark i den kvalmatchen där Danmark kommer vinna relativt lätt om de inte drabbats av för många skador.

Sverige möter Lettland kl. 11.10 imorgon och lita på att jag kommer sitta klistrad framför matchen då. Antagligen en lång match då sverige vinner stort. (igen!)

Sen för er som tippade i VM.tipset så låg det nere för dagen, ny kumpong imorgonbitti....



Helt ärligt, just nu sitter experter och hyllar David GIllek som leder poängligan i VM. Enligt mig är han en galet överskattad spelare som bara levererar poäng i oviktiga matcher. Som nu, han har gjort 6p mot Ryssland och 4 mot Italien. Sedan gjorde han 1p mot Tjeckien. Fredrik Djurling, Jihde o'co vilade i 18-1 segern mot Ryssland och det är därför Gillek leder poängligan. Klart som attan att folk gör mycket poäng i en sån match när man spelar med bra spelare och skjuter hela tieden. Till och med jag skulle kunna göra dom poängen den matchen om jag spelade på hans plats.

Bänka killen i slutspelet för han håller inte mot bättre motstånd!
Spelar man honom i en ev. Final mot Finnarna så åker sverige på stryk för att han kommer tappa boll hela tiden.

Nu när jag ändå har sågen framme
kan jag ju passa på att såga backarna Kimmo Eskelinen och Peter Fischerström som inlett helt bedrövligt! Visst att Kimmo vart bra i SSL iår, så jag tvekar inte på att hans klass kommer i slutspelet men att Fischer fortfarande e med i landslaget är inte okej. Finns många yngre backar som behöver erfarenheten från mästerskap som håller samma eller bättre klass som han. Tex Ralle Sundstedt som gjort en strålande säsong hitils i SSL. Sen har man även Schweiz proffset Olle Thorsell!

Fast en som imponerat mycket på mig under detta VM är Samuelsson från Storvreta. Han har varit riktigt bra och är en av de fyra backarna som ska gå från start i slutspelet enligt mig. Samuelsson, Kranberg, Qvist och Kimmo.
Jag var visserligen emot Qvist inför VM och tyckte att han inte visat form, men han har varit bra under turneringen och är har bevisat att han ska vara där!

Nu är det dags att lägga sig ner i sängen och bädda ner axeln så den slipper göra ont!

Cya all!

// Mackan


Kommentarer
Postat av: Stoffe

Det här inlägget skrevs alltså innan Schweiz matchen?





Du vet att Qvist (innan Lettland matchen) bara spelade mot Italien. Han vilade mot Tjeckien och Ryssland... Hur kan du då påstå att han visat bra form under turneringen? =)



I så fall har ju Gillek också visat bra form under turneringen? Hahaha.



Ta reda på fakta och sluta hitta på.

2008-12-10 @ 22:27:29
Postat av: Mackan

Jag vet gott ock väl om att han spelade mot Italien och vilade mot Tjeckerna och Ryssarna. Har sett ALLA VM-Matcher utom några få från B-VM, så jag har koll på vad jag pratar om.



Anledningen till att jag säger att Qvist visat VM-form är att under Italienmatchen så höll han igång bolltempot på ett riktigt bra sett och visade en speluppfattning i passningarna som de andra inte villa ta fram.



Att Gillek har VM-form tycker jag är larvigt. Han är den ända som verkligen krigar för att göra mål när de leder med 14-0. Visst Djurling gör också mycket mål, men om man ser på vad de gör för mål så gör Gillek mål på sånt sett man gör när det är jämnt. Alltså han står bakom mål och försöker gå in köksvägen eller liknande och får in någon struntboll medans Djurling leker Innebandy med försvaret sedan hittar en position framför mål och sprätter upp den direkt i nättaket.

Där har du skillnanden på varför jag hyllar och sågar. jag tycker det är larvigt att en sån kille som Gillek är med för han är inte en av de som bör vara med egentligen.

Om du kollar igenom en match mot tillexempel Ryssland så ser du att så fort han får boll så ska han suga in och leta avslut eller avgörande passning istället för att spela runt boll som övriga sverige gör för att sedan hitta öppen kasse efter 12passningar.



BORT MED GILLEK!!!! Usch!



Sedan påstår du att jag ite andvänder fakta? Hmm, jag följer VM sekund för sekund på Datan och ser alla matcher Live, brukar dessutm se matcherna i repris då jag inte hunnit se vissa delar av någon match.

har nog bättre koll än vad du tror även fast jag inte är någon världsexpert direkt.

2008-12-11 @ 10:02:50
Postat av: Mackan

Förresten, bara för ett bevis på att jag vet vad jag snackar om:



jag skerv detta inlägg för två dagar sedan och här Lyfter jag fram Samuelsson som Sveriges Bästa spelare.

Och vad ser man idag? Jo att Innebandymagazinet skriver om honom och att han är i topp i Svenskalaget.



Finns flera sådanna bevis, men tar det senaste som exempel!

2008-12-11 @ 10:06:54
Postat av: -

Håller med om att jag hellre sett någon annan än Gillek i VM. Men han är en av sveriges bästa på att båga till sig avslut. Mot blåbärsnationer så faller det väl ut, men i SSL klarar de flesta av att neutralisera han plus att han iår inte har KJ till hjälp.

Håller även med om Fischer, hans bäst före datum är passerat. Tillför inte mycket framåt och idianerna avlöser varann. Kranberg skapar en hel del framåt men är lite för slarvig bakåt för att få toppbetyg.

Kimmo tycker jag aldrig vart så vidare bra defensivt, däremot har han en bra bössa men då krävs det att kedjan leverar. Han är rätt blek i VM hitills.

Quist är lätt Sverigest bästa back, tyvärr tror jag motivationen är lite låg i serielunken då han slarvar lite i egen zon ibland, men ingen nyper bollen ifrån han och hans rusher efter vänsterkanten skapar ofta oreda för motståndarna.

Samuelsson och Kranberg är rätt lika, snabba och leverar framåt men ibland slarvas det i det defensiva. Däremot brinner det ju inte i Mattias skalle lika ofta som i Koffes.

Wallgren ser man ju inte lika ofta hitills har han skött sig skapligt.

Oj, vart mycket om backar nu.



2008-12-12 @ 17:37:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0